söndag 11 december 2022

Diskussionen med ISP och Exportkontrollrådet

 Så här svarade jag på det senaste svaret från ISP och Exportkontrollrådet:


Hej, David och tack för svaret!

Det gläder mig att du förstår mina argument. Jag förstår att det kan finnas information som jag inte känner till och som du inte kan berätta, och då blir det svårt att diskutera relevansen av sådan information. Men i den mån vi är överens om att folkrättsliga regler och FN-stadgan är överordnade (ovillkorliga skäl i lagens mening), blir det i så fall svårt för mig att föreställa mig vad som skulle kunna väga tyngre. 

Om det är så att politiker, t ex utrikesministern, har uttalat att ni bör tillåta vapenförsäljning till Turkiet bara för att öka våra chanser att Erdogan skall sluta att obstruera i NATO-processen, så skulle en sådan påtryckning strida mot lagen. Att ställa upp på en sådan uppmaning skulle också strida mot lagen. Inte bara politikerna, utan också ni som tjänstemän är förstås skyldiga att följa lagen? 

Jag förstår att ni hamnar i ett dilemma om lagen säger en sak och de som bestämmer över er en annan, men som jag ser det kan ni inte komma ifrån ert ansvar att tillämpa lagen som den är skriven genom att hänvisa till vad politiker har uppmanat er att göra. Det finns många exempel från historien som visar att det inte håller i slutändan när folk ställs till svars.

Med andra ord: Om du och andra på ISP och i Exportkontrollrådet tycker att det här är fel, precis om både ni och majoriteten i Riksdagen kom fram till för några år sedan, så borde ni stå på er och inte ställa upp på det här. Det är min uppfattning i varje fall.

 

Vänliga hälsningar

Krister

 

From: David Åhlén <david.ahlen@isp.se>
Date: Friday, 9 December 2022 at 10:44
To: Krister Håkansson <krihkn@gmail.com>
Cc: utrikesdepartementet.registrator@regeringskansliet.se <utrikesdepartementet.registrator@regeringskansliet.se>, statsradsberedningen.registrator@regeringskansliet.se <statsradsberedningen.registrator@regeringskansliet.se>
Subject: SV: Korrigering: RE: Angående tillämpning av lagen om vapenexport efter Turkiets anfall mot norra Syrien

Hej igen Krister,

 

Jag förstår din invändning. Som sagt förhindrar sekretessen oss från att diskutera enskilda länder.

 

Allmänt är det alltså så att ISP bara lämnar tillstånd då det inte föreligger några ovillkorliga hinder och de försvars- och säkerhetspolitiska skälen för en export väger tyngre än de utrikespolitiska skäl, inklusive villkorliga hinder, som talar emot den.

 

Vänliga hälsningar,

 

David

 

David Åhlén

Enhetschef

Enheten för krigsmateriel

 

Inspektionen för strategiska produkter (ISP)

Box 6086, 171 06 Solna  |  Besök: Vretenvägen 13B, Solna  

Tel: 08-406 31 14  |  E-post: david.ahlen@isp.se  |  Webb: isp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar